A
teremtés ára
Az
ember gyarló. Ezért van az, hogy olykor illetlen kérdéseket is tesz föl, vagy
másnak, vagy egyszerűen, önmagának, – ha egyáltalán gondolkodik a világról. Például
azt, hogy a teremtő, mielőtt megalkotta volna a világmindenséget, végzett-e
valamilyen számítást, mennyibe kerül majd neki ez a hatalmas munka, a tervezés
maga, a sok anyag, az idő, a fáradozás, egyszóval minden. A földi halandó
mondhatja azt is, hogy például az időt nem is kell bekalkulálni, mert a hat nap,
az hat nap. Nem sok ez a végtelen időhöz képest, lássuk be, egy átlagos haldoklás
is eltarthat ennyi ideig.
A
teremtő pedig ne csodálkozzék azon, ha a földi halandó olykor így gondolkodik. Mert
így van összerakva: a teremtő saját képére és hasonlatosságára. Tudja, hogy
mindennek ára van – legalábbis ezen a földön – ez a szokás honosodott meg, senki nem tehet
róla. Ha nem lenne ára semminek, akkor nem érne semmit az egész teremtett
világ, s ebből következne, hogy egy nagy semmiben élünk, ameddig élünk. Ez
pedig nem lehet így, mert ami csodálni való, vagy jó nekünk, azért fizetnünk kell,
és fizetünk is szívesen, csak éppen éljünk. Ameddig élhetünk.
Csakhogy
a dolog nem ilyen egyszerű. Mert amint látjuk és tapasztaljuk, a világ nem csak
életből van megalkotva, hanem megszámlálhatatlan, másféle valamiből is, aminek
ugyancsak ára, s értelme van. Felfogni sem tudjuk, s nem is merjük, mi minden
lehet még a világmindenségben rajtunk kívül, miféle erők irányítják a vonuló
madarakat, a ködöket, mi feszül a kőben, az indulatokban, a spanyol bikában, az
üstökösben, a villámban, a kígyó szemében.
Így
kezdtem a minap egyik rögtönzött előadásomat a szomszédban lévő, árnyas fa
alatt, ahonnan az eget is alig lehetett látni. Bele is szólt a gondterhelt
szomszéd, akiről tudom, összegyűltek a családi bajai. Azt mondta: – Na és hol
vannak még az érzelmi kitörések! Ha kihagyjuk a teremtésből az érzelmi
kitöréseket, ez az egész eszmefuttatás nem ér semmit. Engem most semmi más nem
foglalkoztat, csak a saját, érzelmi kitöréseim. Hogy mi van fölöttünk, abból
csak az árnyas fa lombjait értékelem, mert meleg ez a nyár, nagyon meleg. Hogy
mi van a diófa fölött az égen és merre járnak a bolygók, az engem nem érdekel,
a görögök ezt helyettem elvégezték. Vagy nem végezték el? Na, erről beszéljen,
ha még emlékszik a régi görögökre!
–
Persze, hogy emlékszem! – válaszoltam és folytattam:
Elképzelem
az antikvitás tudósainak tépelődéseit, a hosszú sétáikat a pálmafák alatt, a
márvány oszlopok között, midőn a kék eget kémlelik szüntelen, körzőkkel,
vonalzókkal, háromszögekkel járják kertjeiket és udvaraikat, vitatkoznak,
érvelnek csillagok, bolygók természetéről és a bejárt pályáikról, estére kelve
pedig fáradtan feküdnek ágyaikba, s fölkelnek reggel újabbnál újabb ötletekkel,
amelyekből törvényszerűségeket vonnak
le.
Aztán
eltelik száz esztendő, vagy kétszáz, jön egy fényesebb elme, s fölborít minden
addigi törvényszerűséget. Az egyszerű ember pedig arra a következtetésre jut,
hogy ezek mind bolondok, nem szabad rájuk figyelni. Arra kell figyelni, hogy
mennyibe kerül egy rőf posztó, mennyibe a bornak pintje. Mert mindennek megvan
a maga ára. Ki merné ezért megvetni az egyszerű embert? Senki. Hogy a teremtés
ára mennyi lehetett, az nem az ő dolga, s gondolom, nem tévedek, ha azt mondom,
nem is a mi dolgunk, akik ma még élünk. Azért nem a mi dolgunk, mert fogalmunk
sincs, hogy milyen mértékkel, elgondolással, rendszerrel, beosztással mért a
teremtő, amikor teremtett.
–
Szerintem a szenvedés mértékét vette alapul, amikor élőket teremtett. Azt, hogy
kinek mi, s mennyire fáj, ameddig él. Hanem azért ez sem egyszerű dolog!
Mármint az, hogy kinek mennyire fáj a szenvedés, – vetette közbe a gondterhelt
szomszéd. Amikor érzelmi kitöréseim vannak, énnekem mindenem jobban fáj, mint
amikor nincsenek érzelmi kitöréseim. Ebből kell kiindulni…
–
Ha úgy gondolja, hogy ebből kell kiindulni, akkor induljon ki ebből, folytassa
nélkülem, – mondtam és rágyújtottam egy cigarettára.
–
Képzelje, visznek a mentővel a sürgősségire, s a kórház előtt, ahol be kell
fordulni, ott van az úton egy nagy gödör. Káromkodik a sofőr, hogy ezt a gödröt
senki észre nem veszi, hát ő tömje be, vagy ez a beteg? Csoda hogy akkor nem
vettek elő az érzelmi kitöréseim, mert ha elővesznek, leszállok, hogy azt a
gödröt betömjem. Nem nagy dolog, csak kő kell, kavics és erő!
–
Na és mi lett a betegségével és azzal a gödörrel? – kérdeztem később, szinte
mellékesen.
–
Azzal az lett, hogy semmi betegséget nem fedeztek föl a szervezetemben, de a
gödröt sem tömték be, ott van most is. Elpanaszoltam a háziorvosomnak, mennyire
elromlott minden, mire ő azt kérdezte tőlem, hogy fiatalabb koromban is ilyen
volt a természetem? Csak a hibákat vettem észre magam körül, vagy csak
mostanában vagyok ilyen, mióta megöregedtem. Mert ha csak mostanában jött elő
nálam a hibák keresése és a szép dolgokat meg sem látom, akkor el kell, hogy
küldjön egy pszichológushoz, más megoldás nincsen. Erre aztán jöttek az érzelmi
kitöréseim, mondtam neki, jól van, de attól, hogy elmegyek egy pszichológushoz,
az a gödör betömődik? Persze, ez neki nem tetszett, amitől még jobban
megrohantak az érzelmi kitöréseim, gondolhatja! Ez tehát a szenvedésem ára, a
teremtésből ezt nem lehet kihagyni, akármit is mondtak, s leírtak a régi görögök,
akikre maga olyan nagy szenvedéllyel szeret hivatkozni! Nem gondolja, hogy
igazam van? Magától kitelik, hogy nem így gondolja, mert magának nincsenek
érzelmi kitörései. De nagyon ne bízza el magát, semmi sem tökéletes ezen a
világon és ismerje el, ami nem tökéletes, annak is ára van, hányszor vettem
életemben például görögdinnyét, amit fölvágtam s el is dobtam. Épp maga
fejtette ki az előbb, amikor a görögökről beszélt, hogy aztán eltelik száz
esztendő, vagy kétszáz, jön egy fényesebb elme, s fölborít minden addigi
törvényszerűséget, ugye tovább tudja…Mert én nem felejtettem el, amiket
mondott, hiába kínoztak azok az átkozott érzelmi kitöréseim. Hát ide jutunk, ha
olyan kérdéseket teszünk föl, hogy mi a teremtés ára…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése