péntek, január 08, 2010

földrajzkönyv




Apám földrajzkönyve


Ez a dokumentum a Magyar Elektronikus Könyvtárból származik. Amely a fenti képen alig látható. Most arra kérem a MEK-et, nagyon ne haragudjék reám, hogy egy pillanatra megvillantom ennek a könyvnek a tábláját. Mert ez az én apám földrajzkönyve. Nekem is ebből tanította meg, hogy melyik a patakunk jobb és bal oldala. És hogy mi az a csermely. Ebből a könyvből kaptuk meg a mezei bokrok és erdei gyümölcsök nevét. És mindent megkaptunk belőle, amire szükségünk volt ebben az életben. Megismertük a bogyók, fák tulajdonságát, az utak és ösvények természetét. Hogy mi a rét és mi a legelő. Mi a különbség a dűlőutak és a gyalogutak között. És kiknek kötelessége javítani az utakat. És mi a középület. Ami közös. És miből lehet jó teát főzni. És megtanultuk magának a földnek a sajátosságait. Melyik a termő, vagy miképpen néz ki a terméktelen föld. És hol, mit lehet termeszteni. Ez a könyv évtizedeken át kézről kézre járt. A harmadik osztályban. Mert ez csak egy ilyen alacsony osztálynak való könyv volt. Írta és saját rajzaival látta el egy Szász Ferenc nevezetű, derék tanító. És kinyomtatták l909-ben. Székelyudvarhelyen. Hogy legyen a gyermekek kezében tudomány. És szépen elvásott az apám földrajzkönyve. Most is csak úgy találtam reá, hogy Cseke Gábor barátom elküldte nékem, legalább nézzek belé. És én még a mi kertünket is megtaláltam benne. És én boldog lettem e könyvecske láttán. De jaj, csak a mi, mostani kertünket ne hozzuk elő...Pedig teremne az a kert. De mit termesszünk benne ? S kinek ? Mert akármit termesztenek ott a jó szomszédaink, nincs, akinek kellene a termény. Nemrég rengeteg káposztát ültettek oda Magyariék. És járták a vidéket a káposztával, amíg elkopott a cipőjük. Nem kellett senkinek. Végül odaadták az Udvarhelyen tanyázó katonáknak. Valami kicsiny pénzért. Ha most látná apám a földrajzkönyvét, s a kertünket ! Ezt most ne is hozzuk elő...

1 megjegyzés:

Elekes Ferenc írta...

Köszönöm, hogy kezembe adtad Székelyföldünk földrajzát. Számomra azért szép, mert felidézi gyermekkorom ancesztráliis életmódját.
Most deres fejjel ismét harmadik osztályos lettem egy egész délután.

Ölellek baráti szeretettel,
Péter =

Ezt a kis levelet most kaptam Pusztai Péter barátomtól. Azért teszem ide, nehogy elkallódjék ez a levél. Mert nálam nagy a rendetlenség.