Forrás:Wikipédia |
Gondolkozz, Iván!
Igor és Iván elhatározzák, megpróbálnak
lemondani az ivásról. Hogy ezt az elhatározást megünnepeljék, vesznek egy üveg
vodkát. Igor fogja az üveget, elrejti a háta mögé és azt mondja: –Ha kitalálod,
melyik kezemben van az üveg, akkor megisszuk ezt a vodkát, s az italozást
folytatjuk tovább. Ha nem találod ki,
örökre fölhagyunk az ivással.
Iván nem sokáig töri a fejét, azt mondja:
–Az üveg a bal kezedben van!
–Hová sietsz úgy? Gondolkozz, Iván!
Iván gondolkozott, s az italozást folytatták
tovább. Mert nincs az a nehéz kérdés az életben, amit ne lehetne megoldani
gondolkozás útján. Persze, csak akkor, ha jó a hozzáállás. Ha van az ember
gondolkozásában egy csavar, mely könnyen kezelhető, s azt úgy állítja be, hogy
célját elérhesse.
Peter Sloterdijk a Cinikus ész kritikája-című
munkájának elején Otto Flake megjegyzését idézve azt mondja:”A német koponyák
nagy hiányossága abban áll, hogy az irónia, cinizmus, groteszk, a megvetés és
gúny iránt semmi érzékük nincs.”
És megállapítja: „A filozófia egy évszázada
haldoklik, és képtelen meghalni, mivel nem teljesítette feladatát. Bevallja: a
nagy témák kibúvók voltak és féligazságok. E hiábavalóan szépséges, magasröptű
gondolatok - Isten, univerzum, elmélet, gyakorlat, szubjektum, objektum, test,
szellem, értelem, semmi - mindez nem a végső titok. Ezek csupán főnevek
fiatalok, kívülállók, egyházatyák, szociológusok számára... A mi
gondolkodásunkban a fogalmak fellendülésének és a megértés eksztázisainak egy
szikrája sincs jelen. Felvilágosodtunk, közönyösek vagyunk. A bölcsesség szeretetéről immár nincs szó. Nincs már olyan tudás,
amelynek barátja (philos) lehetnénk. Ha valamit tudunk, eszünkbe sem jut
szeretni azt, hanem csak azt kérdezzük magunktól, miként leszünk képesek együtt
élni vele anélkül, hogy megkövesednénk.”(V. Szabó László fordítása)
Csakugyan, egyre sürgetőbb, hogy föltegyük a
kérdést: ebben a globalizálódó világban hogyan állunk a bölcsesség szeretetével?
Van-e olyan tudás, amelynek barátja lehetnénk? Szeretjük-e, amit már tudunk,
vagy nem szeretjük, csak megpróbálunk együtt élni véle? Mert mi az, amit
világosan látunk? Az, hogy – az igazán gondolkodók szűk rétegét leszámítva–, felelős
beosztású „gondolatirányítók” sokasága vesz körül bennünket, mely a szó
legszorosabb értelmében lopja a tudást.
És azt látjuk, hogy sokan tudományos címeket
szereznek maguknak, anélkül, hogy ezért megdolgoztak volna. Van, aki meg sem
védi a dolgozatát, ehelyett pénzért, vagy befolyással veszi meg. Mert meg lehet
venni. És ezt nem szégyelli. Hallgat véle és magasabb beosztását kihasználva,
élvezi annak előnyeit.
Az lehet, hogy a filozófia egy évszázada
haldoklik. De az nem lehet, hogy a globalizálódó világ megannyi jeles koponyája
kiüresedett volna. Vagy, hogy elfogadná a vásárolt tudomány eluralkodását. Mert
ha elfogadja, akkor oda jutunk a gondolkodással, ahová Igor és Iván.
1 megjegyzés:
Csak sejteni velem, hogy a koponyak kiuresedeset nem lehet mindig a globalizalodo vilagunkra kenni. Mint ahogy az olyan amilyen magyarsagomat nem tudta kiolni belolem a kommunizmus, ugy a globalizacio sem fogja kiolni. Nem azert mert hala a tortenelmi egyhazaknak mint a magyarsagot vedo bastyaknak, hanem egyszeruen csak azert, mert szuszogok, elek.
Ami engem illet, nem a koponya uresedestol felek, hogy kioli valami belolem a gondolkodas szeretetet, attol felek, hogy a munka szeretetet oli ki belolem lassan. Ettol felek.
(Bocsanat az ekezetek hianyaert, okos geprol irok...)
Megjegyzés küldése