Az idegen madár
Ma már a természet sem
viselkedik természetesen. Emlékszem, a régi időkben is megállt a hó az árnyékos
háztetőn, de csak néhány napig. Jött egy unatkozó varjú, leszállt a kéményre, s
a sértődött futballista mozdulatával belerúgott
a hóba. A diónyi hó elgurult a
tetőről, le a csatornáig, közben akkorára nőtt, mint egy jókora labda. Ez a
jókora labda pedig sokat nem időzött a csatorna peremén, könnyed mozdulattal ledobta
magát az udvarra.
Másnap vége is lett a télnek.
Valamerre elcsámborogtak a
varjak, nincs, aki leszálljon a kéményre, puha hólabdák sem gurulnak le a
háztetőn, megfagy a hó és konokul vár.
Tegnap, hogy kisütött a nap,
a háztetőről hatalmas jégtáblák zuhantak az udvarra. Szétvertek mindent.
Összetörték a nyárról ott maradt asztalt, széket, virágcserepet. Úgy törték
össze, mintha megharagudtak volna, miért kellett kint hagyni asztalt, széket, virágcserepet, tudhattam volna, jön a
tél.
De az is lehet, nem erre
haragudtak meg. Hanem arra, miért nem tettem ki az udvarra több asztalt, több
széket és több virágcserepet. Hogy nagyobb legyen a csörömpölés, amikor levetik
magukat a magasból. Egy jégtáblának is van annyi önérzete, nem zuhan le a
magasból csöndben, észrevétlen,vigyázva,
nehogy összetörjön asztalt, széket, virágcserepet. Alattomosan, sunyi módon nem
illik zuhanni, ha már a megfagyással annyi időt eltöltött a huzatos tetőn. Legyen látszatja is annak a
zuhanásnak!
Ezek a tetőről leomlott jégtáblák mintha El Kazovszkij képeiről kerültek volna ide:
szilánkosak, félelmetesek és fenyegetők. A hegyes, háromszög alakú táblák mind
mutatnak valamerre, ahol valamit össze lehet törni, el lehet pusztítani.
Nem véletlenül jut most eszembe El Kazovszkij.
Újabb korunkban talán ő ásta be magát legmélyebbre a rövidre szabott görög
kultúra világába, ő vette körül magát örökös félelemmel és bizonytalansággal,
mely ott van a végső megsemmisülés felé vezető út elején, mint valami eligazító
tábla.
Plutarkhosz írja a Párhuzamos életrajzok című művében:
„Ez a kor
olyan férfiakat szült, akiknek kézügyessége és gyorsasága már-már felülmúlta az
emberi mértéket, a fáradtságot híréből sem ismerték; sajnos azonban ezeket a
természeti adományokat nem fordították tisztességes és hasznos célokra.
Erejüket vad és kegyetlen dolgokra használták gőgös örömükben; megrontottak és
elpusztítottak mindent, ami kezük ügyébe esett. Úgy gondolták, hogy
szeméremmel, igazságossággal, méltányossággal és emberiességgel semmi gondja az
erőseknek: ezeket az erényeket csak azok magasztalják, akik maguk nem mernek
igazságtalanságot elkövetni, és félnek az igazságtalanságtól”. (Máthé Elek fordítása)
Nem mondhatnók, hogy a régi, görög kultúra
eltűnésével odalettek az ügyes kezű, erős férfiak. Azt sem, hogy természeti
adományaikat valamennyien haszontalanságokra, tisztességtelen célokra
használnák. Mert látnivalóan megsokasodtak a találmányok, s főleg a technológia
mezején csodálatos dolgokat művelnek. Ők alkották meg azokat a műszereket,
amelyek tisztább, fölismerhetőbb fényképeket küldenek a Mars felszínéről, mint
amilyenekkel a bankrablókat figyelik a forgalmas utcán, itt, lent a földön.
Itt, lent a földön mégis azt látjuk, vad és
kegyetlen dolgok történnek. Az erős és serény férfiak nem félnek az
igazságtalanságtól, szeméremmel, méltányossággal, emberiességgel nem törődnek.
Az erősek csak a hatalommal vannak elfoglalva, azt tartják erénynek, ha valaki
más fölött győzhetnek.
Csak rá kell nézni egy győztes politikus
arcának vonásaira, amikor bejelenti a tévében, hogy ő győzött, nem a másik.
Csak rá kell nézni: El Kazovszkij képeinek szúrós, hegyes háromszögeit látjuk
megbújva a szájuk szögletében. A káröröm, a dac, a fölényesség, a
magabiztosság, a számítás vonásait látjuk.
Ezek a férfiak valamennyien Plutarkhosz idejéből valók, onnan támadtak föl.
Ha van föltámadás, akkor épp
ez a föltámadás!
A jó gyönge. A hitvány erős.
A kegyetlenségben több erő van, mint a lagymatag jóságban és szemérmes erényben.
Erre a következtetésre jutok,
amint elnézem az udvaron összetört asztalt, széket, virágcserepet. Már kedvem
sincs ahhoz, hogy szerszámot vegyek a kezembe, s elhányjam a sok, szilánkos
jégtáblát, elindulok a fal mellett a kapu felé.
Akár egy régi, római bölcs,
úgy indulok el, vissza se nézek. De nem érek el a kapuig. Egy idegen, apró
termetű madár előmbe áll, megrázza
tollazatát és néz. Úgy néz, mintha azt kérdezné, mi van veled, öreg? Látod,
most jövök a leomlott, nehéz jégtáblák alól. Onnan szabadultam meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése