Balról jobbra: Lázár László, Elekes Ferenc, Szilágyi Domokos, 1962 |
Mi ölte meg Szilágyi Domokost?
( Most pedig leleplezem az elejtett „aktát”, a kályhán
piruló hagymát, a szurkos cipőt, s a néma imádságot)
„Milyen
csodálatos is lenne, ha minden lelepleződésnek lenne egy olyan jelenete, mint a
Szilágyi Domokosénak, akiről Péterfy Irén, aki megjárta a börtönt miatta, azt
mondta, teljes szívével szánja őt, mert neki volt nehezebb! Csakhogy
Szilágyi Domokos öngyilkos lett, s mivel semmit vagy nagyon keveset tudunk
tettének indítékairól, azt sem zárhatjuk ki, hogy a lelkifurdalás ölte meg.”
Ezt
írja Demény Péter.
(Nyílt levél Dávid
Gyulához ,Szabadság, 2013. január 04)
Első jelenet:
Ültünk egy bukaresti,
központi kávézóban ezerkilencszázhatvankettőben, mondhatnám, naponta beültünk
oda, s hallgattunk. Esetleg irogattunk ezt-azt, vagy kinéztünk az esős utcára a
redőnyök mögül.
Egy napon hozta magával az
Álom a repülőtéren-című kötetét. Szótlanul letette az asztalra a kávés csészék
mellé, kinyitotta és ezt írta belé :
Imitt ez az üres fót,
jajdenagyon üres vót,
akárcsak az én hasam,
az istenit, aki van.
Elolvasom a dedikálást, ő
észreveszi, hogy van még hely, kér két rumot és folytatja :
Elekes,
ne légy olyan gyerekes,
hanem mint egy felnőtt
felnőtt,
nézz meg az utcán
minden
delnőt.
Bukarest, l962 okt. 10, Szisz
Ceruzával valami csípős
megjegyzést firkantottam a Forrás-kötet emblémájával kapcsolatosan, erre ő
szótlanul odaírta az első oldalra :
Egy embléma
nem probléma,
írta Elekes Ferenc,
aki ugyan nem lelenc
éppen ezért semmit sem is lel
–
adassék hát neki egy deci rum
és
egy jó adag ischler.
Aztán írt még egy verset a
fülszöveg alá, majd lerajzolt engem profilból, s az orcámra egy kakast is
kanyarított, amint a könnyeimet szedegeti. A rajz alá ezt a négy sort írta:
Nem alacsony, nem is magas,
ez itten a Békekakas,
könnyet szed az istenadta
azér írom, mer ( ez ) nem
akta.
Mondom, te, Domi, nekem nem
tetszik ez az akta. Hiába rímel arra, hogy istenadta. Ráadásul te soha nem is
írsz semmiféle aktát, az sincs, ahol dolgozzál.
Nem szólt semmit. Én sem
szóltam semmit. Ennek az akta-szónak számomra csak később lett jelentősége.
Nekem abban az esztendőben volt munkám. Az Ifjúmunkásnál dolgoztam, napszámosi
beosztásban.
Második jelenet:
Egy napon, amikor már
Marosvásárhelyre kerültem, váratlanul érkezett, becsöngetett és halkan ennyit
mondott :
Maradhatok nálatok egy ideig
? Persze, válaszoltam, majd látván, hogy nagyon fáradt és megtört,
megkérdeztem, mi van veled, Domi ?
-Gyalog jöttem Ploiestiről a
vasúti síneken, elfáradtam.
És folytattuk a Bukarestben
megszokott hallgatásunkat. Egyszer azt kérdezte a feleségemtől, van-e a házban
egy kis hagyma. Volt. Szisz a kályha tetejére rakta a hagymát és nagy
szakértelemmel pirítgatta.
Két héten át majdnem semmit
nem evett, csak a kályhán pirított hagymát. Feleségem hiába tett eléje jó
ételeket, ő maradt a pirított hagymánál. Ennek okát nem firtattuk, de láttam
rajta, valósággal gyötri, kínozza magát.
Harmadik jelenet:
-Csupa szurok a cipőd, Domi,
hol szedtél össze ennyi szurkot?
-Hát nem mondtam, hogy a
vasúti síneken jöttem Ploiestiből Vásárhelyig?
-Azt hittem, viccből mondod.
-Miért mondtam volna viccből,
ha ott jöttem?
-Mert épeszű ember nem jön a
vasúti síneken Ploiestiből Vásárhelyre.
-Szerinted mit jelent az,
hogy épeszű ember?
Erre nem válaszoltam.
Hallgattunk. Amiképpen szoktunk.
Negyedik jelenet:
-Megvan a Trabantod, amit Fazekastól kaptál?
-Meg.
-Elviszel engem egy faluba?
-El. Oda, ahová akarod.
Megyünk egy hegyen át, egy
kicsi erdőn át. Egy faluba érünk, azt mondja Domi, a templomnál álljak meg.
Megállok a templom előtt. Azt mondja, te tudod, hogy én a papokkal nem vagyok
barátságban? Mondom, nincs honnan tudjam. Nem baj, de a templomba bemegyek egy
néma imádságra, mondja.
Elkisértem, bementünk a
templomba. Leült egy padba és fejét lehajtotta.
Sokan és sok mindent
írtak már Szilágyi Domokos
öngyilkosságának lehetséges okairól. Olvastam tudományos igényességgel megírt
munkát is.
Az egyik egyetlen versét
elemzi, hogy magyarázatot találjon Szisz cselekedetének okáról. A Szilágyi- vers címe: Héjjasfalva felé.
Spira Veronika : Szilágyi
Domokos Héjjasfalva felé című költeményének
hermeneutikai értelmezése. (A tanulmány első megjelenése: Irodalomtörténet ,
1992/2. 313-327.l.)
Ebből idézek: „Felismerve a lét abszurditását,
minden választás látszólagos voltát, egyet, az etikait mégis kötelezőnek tekinti
magára (szembefordul a halállal). Paradox módon a kierkegaard-i hit lovagjához éppen
ez az etikumba vetett abszolút és abszurd hite teszi hasonlatossá. Ezért
nyerheti
vissza, amit elveszített (mint Ábrahám Izsákot), az
élete méltóságát és a halhatatlanságot.
(„Örök plebejus: Ő az úr”). Ez egyúttal a vers
létértelmezésének etikai vetülete, a műbe kódolt etikai hitvallás”.
Vagy: „Petőfi halálának ez a sajátosan Szilágyi
Domokos-i egzisztencialista újraértelmezése egyúttal elvezet az öngyilkosság
átértelmezéséhez is. Szilágyi Camus gondolatait a modern költő-Messiások
sorsára alkalmazva jut arra a meggyőződésre, hogy filozófiai és etikai szempontból
nincs különbség a hősi halál és az öngyilkosság között. Mindegy, hogy az út
végén a kozák pikájával vagy a szárszói vonattal kell szembefordulni. A
költemény létértelmezése éppen ezen a ponton válik személyessé, és
hosszabbítható meg az érvénye a beszélő jelenéig, saját sorsáig. A versből
sugárzó vereségérzés ugyanis nemcsak a lét lényegéből fakad, de történeti,
térségi és egyedi válságban gyökerező elemei is vannak.”
Miért idéztem most ilyen hosszan Spira Veronika
tudományos fejtegetéseiből, -tehetné fel
a kérdést az olvasó.
Talán csak azért, hogy bemutassam, hosszú utat
tett meg a szerző, hogy eljusson valamilyen következtetésig. Elment egészen Kierkegaardig
és Camusig. Úgy, amiképpen Szilágyi ment végig a vasúti talpfákon Ploiesti-től
Marosvásárhelyig.
A nehéz kérdésekről való töprengés hosszú utakra
kényszeríti az embert. Ha bizonytalan. Ha nehéz a döntés meghozatala.
De ez a körülményesség csak az elvont, szellemi
tájakra érvényes, a szigorú valóságra nem. Mert sem a fizika, sem a kémia lába
nem reszket, amikor cselekednie kell. A vonat elüti az embert, ha elébe áll, a
méreg megöli az embert, ha beveszi.
Mégis, vannak az embernek megérzései, amelyek
mondhatni egyből rátapintanak valamely jelenség lényegére.
Ilyen a Demény Péter megérzése is.
Marosvásárhely, 2013, január 11
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése