szombat, április 23, 2016

Hány költő jut egy hektárra?




Megint Hrabal

Puskás György fotója
„Tanárnő barátnőm kedvesen meghívott egy találkozóra, hogy beszélgessek el kolléganőivel. Menten őrjöngni kezdtem, és ráüvöltöttem: Most fejbe rúglak, bestia! És barátnőm ijedten nevetett: Miért pont fejbe? Heves mozdulattal felborítottam a kriglit, és ezt ordítottam: Mert ha seggbe rúgnálak, agyrázkódást kapnál, bestia!  Rémületesek ezek az író-olvasó találkozók…
Egyszer régen, évekkel ezelőtt kipenderültem a szatyrommal arra a híres-nevezetes udvaromra, s ott egy jól öltözött férfi állt, és élvezte, hogy megrémültem, amikor megláttam. Várt, gusztálta a riadalmamat és rettenetemet, aztán elővette rendőrjelvényét és bemutatkozott, hogy ő Rarach törzskapitány. Megöleltem és könnyes szemmel hálálkodtam, hogy csak a rendőrségtől jött, attól ijedtem meg, mondtam neki, hogy író-olvasó találkozóra akar meghívni…(Bohumil Hrabal)

A történet tovább már nem érdekes, csak eszembe jutott, mekkora felhajtás és készülődés övezi manapság az író-olvasó találkozókat! Hogy ki fogja énekével ékesíteni a felolvasást, lesz-e egy pirinyó kórus legalább és honnan hozzák a bort, a pálinkát? És otthon lesz-é a helybéli tiszteletes, hogy értékelvén az író érdemeit, s kitüntetéseit, ezzel is emelje jó magasra az ünnep hangulatát?
Nemrég, egy ilyen találkozó után azt kérdezte tőlem egy ottani, egyszerű gazdálkodó, kiszámította-e már valaki, hány költő jut nálunk felé egy hektárra, mert szerinte sok, nagyon sok, de a füvet maholnap nem lesz, aki lekaszálja...


Nincsenek megjegyzések: