szombat, szeptember 15, 2012

A bajok eredete

A krajczáros napló
                                                                           

Levél Cseke Gáborhoz


Az este az állomáson várakoztunk, beszélgettünk Spielmann Misivel. Kérdezte a Krajczáros napló történetét. Elmondtam. És kérdi hogyan találhatná meg. Mondtam, a MEK-ben. Jaj, az jó, mondta Misi. Mondom, az nem jó, hanem nagyon jó. 
Gondoltam, elküldöm neki a linkjét. De ez a (link) B.Domi még nem küldte át nekem a Misi ímél-címét, ha egyáltalán tudja. 
Mindenesetre elolvastam újra ezt a könyvecskédet. A MEK-ből. Hát meg kell, hogy mondjam ismét, amit már megmondtam. Nagyon balkezesek ezek a kiadók! Hogy milyen jó olvasmány ez a könyv!  Főképpen azok a részek, ahol nincsenek jóllaktatott, bővérű mondatok, hanem inkább a sovány, vacogó valóság van! 
Pontosan az ilyen könyvek hiányoznak a polcainkról. 

Egyéb, az van bőségesen! Hol egy gatya, hol egy nyálas kis szerelem, s erotika, hol valami különösség, gyilkossággal ölelkezve. És trágár és hitvány beszéd, amit a szereplők szájába adnak. 
Tulajdonképpen be kellene már vallani, hogy nincs jó irodalmunk. Vagy ha van, akkor még forrik, mint az idei bor, mely egyelőre csak must, borként ihatatlan. Még olvasható könyveink sincsenek. Az utolsó jó könyv a Gion Nándoré volt. A Virágos katona. Azóta csak a ficánkolás és a semmi kerülgetése. Sehol nincs igazi tét, valódi élet, amiben éppen benne vagyunk. 

Aztán itt van ez a rokonszenves e-irodalom. A Zsidó Ferié. Na, abban van egy szavazás. Arról, hogy politikai alapon osztják-e az irodalmi díjakat. És lehet szavazni. Mármost kérdem én, hogy is lehet ilyen kérdéssel előállani? Politikusaink tisztességesek, (gondolom) s mi földobunk egy kérdést, mely arra felé viszi az ember gondolatait, hogy csakugyan, mi ezzel a helyzet? És találgatjuk, csakugyan tisztességesek-é a mi politikusaink? De akármi is legyen a helyzet, ebből a szavazási lehetőségből egyetlen érdemleges kérdés szökik elénk. Az, hogy jelen napjainkban nem is a szépírás maga érdekli az irodalmárokat, hanem a díjak, s azoknak elosztása. 
Ez baj. 
Darwin Károly megírta a fajok eredetét. A bajok eredetét ki írja meg?


Nincsenek megjegyzések: