A kocka tökéletességéről
A 75 éves
Cseke Gábornak
Irodalommal foglalkozó szövegekben sokszor olvashatjuk,
hogy mindannyian Gogol köpönyege alól bújtunk ki. Még akkor is használjuk ezt a
tömör képet, ha tudjuk, ennek semmi köze nincs már a korabeli jelentéséhez,
valami mást szeretnénk véle kifejezni. Úgy érzem, avval a köpönyeggel zsonglőrködi
is lehet, mondhatnám azt, sokan vannak az erdélyi magyar irodalomban, akik
pedig a Cseke köpönyege alá húzódtak. Egyszerűen azért, mert ott találtak
segítséget és menedéket, ha bajban voltak, vagy nem tudtak eligazodni az
életben.
Kezdő irodalmárok több nemzedékét segítette Cseke Gábor
az ő önzetlen tanácsaival, végtelen türelmével, észrevételeivel. Ezt tagadni ma
már nem lehet.
Bukaresti, közös szállásunkon ismertem meg őt, a hatvanas
években. Verset írt éppen, éjfél közelgett, néhányan elindultunk a kocsmák
felé, mondtam, gyere velünk, Gábor, azt válaszolta, neki most nincs ideje.
És csakugyan, a közösen eltöltött sok esztendő alatt
Csekének kocsmázásra – nagyon kevés kivételtől eltekintve–, soha nem volt
ideje. Cseke állandóan írt valamit. Verset, riportot, mindent, ami kellett.
Bezzeg, mi, a bohém lelkek irigykedve néztük az örökösen elfoglalt embert, főként
a szerkesztőt, akinek volt türelme, kitartása, talán kedve is ahhoz, hogy mások
írásait gyomlálja, javítgassa, szemrehányás nélkül.
Most itt van előttem az első könyve, ezzel az
ajánlással:”Frici barátomnak, olyan gondolatokkal, mint egyszer éjjel a csíki
állomáson.”
Ezek a sorok 1967 augusztus 20-án íródtak, fogalmam sincs
milyen gondolataink voltak azon az éjjelen, csak azt tudom, valahányszor
találkoztunk, mindig azon törtük a fejünket, mit és hogyan írjunk a lapunkba,
az Ifjúmunkásba.
Aztán egy napon szétszóródott a társaság, ki erre, ki
arra. Ő a hideg Csíkszeredában kötött ki, én a távolságtartó Marosvásárhelyen.
Sokáig nem tartottuk egymással a kapcsolatot, ő beásta
magát a városi könyvtárba, a lakásába, én pedig a világot jártam, mindenünnen
menekülve.
A sors,– amit balsorsnak is nevezhetnék,– úgy hozta, nehéz
műtéten estem át, s a lábadozás idején eszembe jutott Cseke Gábor.
Nem volt véle semmi tervem, csak fölhívtam telefonon,
viccelődve. Valami olyasmit mondtam neki, hogy ha jól viselkedik, elmesélem a
vesémet, a szívemet, a májamat, a nagy műtétemet. Erre ő azt válaszolta, írj le
mindent, Frici, a vesédet, a szívedet, a májadat, mindent, amit akarsz, de
legyenek olvasható mondatok belőle. Én pedig megfogadtam a tanácsát, úgy
két-három év leforgása alatt megírtam öt-hat könyvet. Ő pedig elhelyezte
könyveimet a Magyar Elektronikus Könyvtárban, valamint a Káfé Főnix internetes
portál oldalain, később a nagyszerű ember, Szabó Zoltán által szerkesztett kecskeméti
Huszadik Században is.
Hosszú hallgatás után,– négy kötettel a hátam mögött–,
így lettem olyan tollforgatóvá, akinek nem csak írásai, de olvasó tábora is
keletezett. Majdnem a semmiből. Azért mondom ezt, mert évtizedek teltek el az
életemből úgy, hogy ha írtam is valamit, nem küldtem el semmit
szerkesztőségeknek, kiadóknak, barátoknak, ismerősöknek. Csak Csekének. Csak
neki.
Sokszor szerettem volna elmondani Cseke Gábornak egy
számomra érdekes történetet, de eleddig meg sem említettem. Az volt az érzésem,
már ott a közös szállásunkon, hogy ez a Cseke túlságosan tökéletes ember. Mindent
pontosan elvégez amivel megbízzák, semmi hibát nem találni benne.
Volt egy időszak, amikor főleg azért jártam kocsmába,
mert ott találkozhattam, beszélgethettem Nichita Stănescu költővel, aki a jó
italokat soha nem vetette meg. De nem is az italok, inkább a filozófiai
elmélkedések vonzottak az ő társaságába, legtöbbször Hegel volt terítéken.
Például az, hogy jó-e, ha valami tökéletes.
Az italozó társaságban némelyek azt mondták, ami
tökéletes, az vonzza az emberi képzeletet, tehát tökéletességre kell
törekednünk, ha valamit alkotni szeretnénk.
Stănescu valósággal kikelt a tökéletességre törekvőkkel szemben,
számtalan példát hozott fel véleményük ellen.
Az egyik érve ez volt: „A tökéletességnek semmi köze
nincs a művészethez. Ha csinálsz egy tökéletes kockát, az egyik sarkából le
kell törni egy darabkát, hogy mindenki csodálkozzék, miért nem tökéletes az a
kocka. Milyen tökéletes volna, ha nem lenne összetörve az egyik sarka! Márpedig ha tökéletes lenne, senki észre sem
venné.”
Stănescu ezt az eszmefuttatását évekkel később ki is
fejtette egy véle készült intejúban:„Perfecţiunea
nu are de a face cu arta. După ce faci un cub perfect, trebuie să-i zdrobeşti un colţ, ca să se
mire toţi de ce nu e perfect acel cub. Ce perfect ar fi el dacă nu ar avea
zdrobit un colţ! Căci dacă el ar fi perfect,nimeni nu l-ar băga în seamă"
Ezt a történetet most említem meg az immár
hetvenöt éves Cseke Gábornak, főképpen azért, hogy lássa, azokat a régi időket
még nem felejtettem el egészen, sőt, a magunk tökéletességéről is volt némi
fogalmunk, mert mi is kitörtünk egy-egy darabkát életünk kockájából, ne legyünk
annyira épek és simák, hogy észre se vegyen senki ezen a világon.
2 megjegyzés:
Szobrot faragtatnék most arról aki mentorom lehetett volna az asztalosságban. De mivel nem volt, mindent a szelekből szimatoltam ki ösztönösen, ezért szobor se lesz. Pedig szerettem volna én is hálálkodni valakinek...
Igazad van.
Megjegyzés küldése