Levél Petrarca asztalára
Látod-e
Francesco, olykor mennyire semmi tud lenni a szigorú, könyörtelen idő! Hatszáz
esztendők távolából írok neked ezen a bágyadt éjszakán, amikor sötét és cikkanó
lepkék röpülnek be a nyitott ajtón, van, amelyik leszáll ide, az asztalomra, s
nézi, mivel is foglalkozom, hogy elkerül az álom. De nem csak az éjjeli
pillangók látogatását fogadom e csöndességben, hanem azt a furcsa hangulatot
is, amit elképzelek rólad, amelyben kiléptél ebből a földi világból. Sárgult
könyvekből még most is frissen ugrik szemembe a hír: Petrarca mindjobban
fogyott, míg végre, 1374, július hó 18-ikának éjjelén dolgozószobájának
íróasztalán egy Vergilius-kódexre borulva halva találtatott.
Szóval, egyedül
voltál az utolsó órán, kezed nem fogta senki búcsúzás gyanánt, bezzeg, barátod,
a fényes szellemű, Cavalcanti úgy ment el, hogy egyenesen az ágyból vitte el őt
az ördög, vitte a pokolba, ahol bohém társaság várta visongva, legalábbis ezt beszélték a
népek egész Firenzében.
Ugye, senkinek
nem jó egyedül halni meg, ugye nem jó, kedves Francesco! Ezt csak úgy mellékesen
említem meg, mondjuk, azon az alapon, hogy én is Francesco, tehát Ferenc
vagyok, nem koszorús költő, amiként te voltál, de hát a grádicsokat elmossák
lassan a századok, s mi marad a nagy viráglocsolásból, ha nem Vergilius, vagy
Dante? Semmi, de semmi nem marad, kedves Francesco! Csak sorok maradnak,
versek, levelek maradnak, s talán néhány szikrázó fő, mely csak lassan fogy el,
könyvekre borulva.
Ó igen! A
levelek! Szerettél levelezni, tudom, s tudtad te is, jó levelet írni, igazad
volt, mert a levél még mindig a világirodalom legdemokratikusabb műfaja. Annak
írunk levelet, akinek éppen akarunk, s akkor, amikor éppen akarunk.
Gondoltam, elfér
ez a levél is a te asztalodon, semmi különös nincs benne, csak az, hogy testvérem,
Károly is majdnem ugyanazon a napon született, mint te, s most épp az a
dolga, hogy tartsa kezében anyánk kezét, utolsó óráiban. Mert senkinek nem jó
egyedül halni meg, ugye, nem jó, kedves Francesco!
Ami pedig engem
illet, tudatom veled, hogy tíz évvel idősebb vagyok, mint te voltál, amikor
arra a bizonyos Vergilius-könyvre borulva találtak, tehát nem fiatalos hév fog
el e levél írásakor, hanem inkább az az örökös kérdés, hogy mit is keresünk a
világon, miféle ködökből jövünk és merre igyekszünk oly nagy sietséggel,
tudván, mennyire semmi tud lenni a szigorú, könyörtelen idő, mely mint a
rozsda, mindent szétrág s elemészt mégis, van-e értelme ennek a nagy
fölhajtásnak. Mert ugye, az ember természetét tekintve, voltaképpen semmi, de
semmi nem változott hatszáz esztendők alatt, pontosan ugyanazok az emberi viszonyok
itt is, mint amilyenek voltak ott, Firenzében a te idődben, amit oly
szépen papírra vetettél:
„Magamban, lassan, gondolkodva járom
az elhagyatott, a puszta, néma tájat,
s szemem vigyáz, hogy arra most ne járjak,
hol a homokban emberé a lábnyom.”
az elhagyatott, a puszta, néma tájat,
s szemem vigyáz, hogy arra most ne járjak,
hol a homokban emberé a lábnyom.”
(Szabolcsi Éva
fordítása)
Mondják, Dantétól
lehet megtanulni, mi van a túlvilágon, mondják, Boccacciotól lehet megtudni, mi
a helyzet az asztaloknál és az ágyban, tőled pedig azt a művészetet lehet magunkévá
tenni, hogy eligazodjunk a mindenkori szürke napokban.
Sokat és sokfélét
beszélnek a népek, beszélnek mindenről, ami éppen eszükbe jut, mégis, mit
gondolsz, egyáltalán el lehet-e igazodni a magunk körüli létben, hatszáz
esztendő elegendő idő-e arra, hogy bármit is megtudhassunk, legalább önmagunkról?
Az igaz, hogy az ember szellemét egyfolytában
ösztökéli a kíváncsiság, hogy újabbnál újabb jelenségeket megfigyeljen, de hát
egy macska is mindenre kíváncsi, ezzel nem megyünk sokra. Aztán itt van a
tudomány, s főleg a technológia fürkésző természete, ami valósággal hajtja az
embert, lökdösi, amerre jónak látja, célokat tűz ki, tervez, jósol, de nem
vállal semmit. Egyedül a filozófia vállalkozott arra, hogy a lényeges dolgokat
megmagyarázza. De mi lett ebből a vállalkozásból? Egy nagy semmi, az lett. Mert
a filozófia közben egyszerűen megbukott. Nem én mondom, az okos Sloterdijk
mondja: „ A filozófia egy évszázada
haldoklik, és képtelen meghalni, mivel nem teljesítette feladatát. Így búcsúja
szükségképpen kínosan hosszúra nyúlik. Ahol nem ment tönkre a puszta
gondolatigazgatástól, ott fényes agóniában vonszolja magát, amelyben eszébe jut
az, amit élete során elfeledett kimondani. A vég láttán őszinte szeretne lenni,
és fel szeretné fedni végső titkát. Bevallja: a nagy témák kibúvók voltak és
féligazságok. E hiábavalóan szépséges, magasröptű gondolatok - Isten,
univerzum, elmélet, gyakorlat, szubjektum, objektum, test, szellem, értelem,
semmi - mindez nem a végső titok. Ezek csupán főnevek fiatalok, kívülállók,
egyházatyák, szociológusok számára.”
Persze,
ez az okos ember végignyálazta az eddigelé összegyűlt filozófiákat, s abból a
fölfedezésből indult ki, mely szerint „a tudás hatalom”. Igen ám, de ez a „gondolatigazgatás”
a mi századunkra már odáig fajult, hogy lemondott az igazgatásról, mégpedig a
butaság, a korlátoltság és a kapzsiság javára. Ott tartunk, hogy apró, kis
szigetek őrzik csak a tudást, amiképpen a mezők szélein látni az elárvult,
divatból kiment műtrágya-kupacokat, tájainkon elburjánzott a semmit mondás
politikája, s ha mond is valamit, mintha értelmezhetetlen tájszólásban mondaná,
amit senki sem ért meg és nem is akar. Ott tartunk.
Én
pedig ott tartok, hogy hatszáz
esztendők távolából írok neked ezen a bágyadt éjszakán, amikor sötét és cikkanó
lepkék röpülnek be a nyitott ajtón, van, amelyik leszáll ide, az asztalomra, s
nézi, mivel is foglalkozom, hogy elkerül az álom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése