szerda, december 15, 2010

Politika


Ki ordít magánál, mama?

Minden nap beszélgetünk mamával mobilon, minden nap megkérdem tőle, hogy van, mama?  Különösen most, hogy tél van, hó hull, egyedül él, ő a legidősebb a faluban, néhányat alszunk még, s kilencvenhét. Annyi.
És ő is megkérdi tőlem, hát te hogy vagy, fiam? Különösen most, hogy ripityára ment az egészségem, s én is nekimentem a hetvenhatnak. Neki. Néhányat alszom még, pirulával, s arra ébredek, be is töltöm egészen. Ha megérem.
Még politizálunk is mamával, ha úgy adódik. Nem minden nap, de van rá eset.

Mama ugyanis egymagában egy kétkamarás parlament. Az egyik kamarája kint van a nyárikonyhában, a másik bent. Előfordult már egy télen, a benti kamarából kiment a kinti kamarába, megcsúszott a jeges udvaron és elesett. Akkor jól odamondtam neki. Mint amiképpen egy rendes parlamentben szoktak a politikusok egymásnak odamondani. Miért nem viszi a botját magával, ha kimegy az udvarra, mama? Hát nem megmondtam, ne legyen télen is olyan önfejű, mint nyáron? Miért nem viszi magával a botját, mama?
Azt felelte, vitte, de a bottal együtt esett el. Előfordul az életben, hogy az ember  azzal együtt esik el, amire támaszkodik.
Mondom, ezt maga átvitt értelemben mondja nekem, azt akarja kihozni belőle, hogy mi ketten együtt is elvágódhatunk, hiába vagyunk egymásnak támaszai. Erre azt válaszolja, persze, hogy azt akarja kihozni belőle. Mondom, na, látja, ez már tiszta politika, mama! Miért nem mondja meg a szemembe, hogy reám sem számíthat, mert velem együtt is elvágódhat, ha olyan a helyzet? Azt mondja, ezt ilyen egyszerűen nem mondhatja ki, mert ha kimondaná, nem mondana igazat. Mert reám azért lehet számítani és számít is.

Ma reggel korán fölhívtam mamát. Kérdem, hogy van, mama? De ő nem válaszol, csak valami hangos beszédet hallok. Kiáltva kérdem, ki ordít magánál, mama? Te ordítasz, fiam, mondja mama. Igen, igaza van, én is ordítok, de magánál is ordít valaki, mama!  Azt mondja, a tévé ordít és amiatt nem értjük egymás szavát. Mondom, hát húzza le azt a tévét. Azt mondja, azzal is baj van. Nem látja jól a gombokat, alig tudta fölhúzni annyira, hogy értse, miről beszélnek a parlamentben, ott is nagy a vita. És én tudhatnám, ő kissé süket, ha nem húzza föl a tévét, kimarad a politikából. Mindennel baj van. Mondja mama. Mondom, az van, csak a baj mindennel, mama.


3 megjegyzés:

Bölöni írta...

Az este felolvastam a képernyőről feleségemnek a kis szöveget.
Könnyezve nevettünk.
Nevettünk is, de közben könnyeztünk.
Az én anyám '96 karácsonyán, az övé csak nemrég ment el.
Életerő mindenkiben van, míg csak odabent a lelkében nem csap egy utolsót szárnyaival a lepke.
Azt hívják halállegyintésnek.
Vagy a lepke legyint, vagy a halál. Vagy csak a nyugdíjpénztári megbízott.
Édesanyátok mellében szárnyas oroszlán zsonglőrködik két bottal, két kamarával, két, sőt több élettel. Egyetlen, hatalmas "parlamenttel"!...
Domi

Elekes Ferenc írta...

Megjegyzésed meghatóbb írás, mint az én bejegyzésem! Van így:jobb a rövidebb beszéd.
Most virrad éppen. Nemsokára csöng a telefon és megkérdezi tőlem a "szárnyas oroszlán": hogy vagy, fiam? És én megkérdem tőle, hát maga hogy van, Mama? Nagy-e arrafelé a hó? És mekkora a hideg? Mert az én macskáim, biza, fáznak, Mama!

Bölöni írta...

nem is a macskák fáznak, bennem legalábbis, a rossz lelkiirmeret cidrizik.

Nem tudok elszámolni küsded gazemberségeimmel.

Ja, és a nagyok? Kérdené valaki.
A nagyok nincsenek "beteljesítve". Majdnem mindenki "vereséges". Vagyis vissza jár valaki(k)nek valami. Nagy bunyókról is éálmodom, de mindig én kapok ki.
A tegnapelőtt néztem a kovcsméban (mert én még, jól tudod, ottan folytatok társadalomkutatást, eltérőan a fiatal gyerekektől, aki hajmeresztő üdeságeket ír és nem dobja a havasra a rendrszer...